pondělí 23. ledna 2017

Jsem knihomol, který (skoro) nekupuje knihy

http://www.deviantart.com/art/Books-118368483

Nedávno jsem narazila na zajímavý facebookový post. Lidé se měli v komentářích podělit s tím, kolik vlastní knížek v osobní knihovničce a tím se měřilo, kdo je největší knihomol. Tenkrát jsem to přehlédla mávnutím rukou, tichým sprostým slovem a rozepsaný komentář pod příspěvkem jsem zase rychle smazala. Asi jsem neměla chuť se přít.

Jenže podle tohoto bych nebyla pravý knihomol. Ta myšlenka se mi uhnízdila někde v hlavě, v boxíku pojmenovaném "Blbosti na entou" a očividně mi nedala spát.

https://cz.pinterest.com/pin/15833036166965714/Takže vám něco povím. Jsem knihomol. A pořádný. A vlastním pouze 22 knih. Ani jedna nepůsobí naleštěně nebo čerstvě koupeně. Některé vypadají, jako by je přežvýkala kráva, jiné jako by si hrály na Titanic. Z toho zase můžete soudit, že jsem KnihoMonstrum. Možná jo. Ale i KnihoMonstrum smí být KnihoMolem, nemyslíte? 

Jou, dřív jsem v pokoji měla kolem stovky knih. Takové ty jednou přečtené recenzní výtisky, které se líbily nebo nelíbily a vlastně jen zabíraly místo a chytaly prach. Zbavila jsem se jich. Neprodala jsem je, to by mi nepřišlo správné (přece jsem za ně nezaplatila). Část putovala do nemocnice, tam mají young adult i middle-grade velmi rádi. Něco jsem podarovala ostravským bezdomovcům. Slíbili mi, že je přečtou, než se na nich pokusí vydělat. Další nalezly domov v malé knihovně, která je za každý výtisk vděčná. Juuu, udělala jsem tolik dobrých skutků. Asi to zní, že se chválím, ale je to můj blog a já si tu můžu psát, co se mi zlíbí. :P

Když jsem skončila, zůstala mi v pokoji spousta prázdných poliček. A přesně 22 knih. S každou jsem v milostném relationshipu. Většinu jsem četla několikrát. Jiné jednou a jsem si na tuty jistá, že dva až deset rereadingů je ještě čeká. Jsou to moje mega-ňamky. Vlastně exkluzivní výběr z mega-ňamek. Jedinečné příběhem i vzpomínkami na dny, kdy jsem je četla.

Ano, pouštěla jsem Harryho Pottera na polystyrenové loďce po řece, abych zjistila, jestli je se všemi svými kouzly lepší než Jack Sparrow. A rozhodně toho nelituji, je to zážitek na celý život. Vždy když se podívám na ten svůj salát, vzpomenu si na strach, že mě mamka zabije. Harry totiž neustál splav. Ale neutopil se. Je to krásná vzpomínka. #priznaniknihomola

https://cz.pinterest.com/pin/451626668856653839/
Netoužím po utrácení v knihkupectví. Když nemám jistotu, že knížka je absolutně perfektní a že se k ní ještě vrátím, nekoupím ji. Nechci ji. Radši chodím do knihovny. Jsem tam několikrát týdně a to, co bych si chtěla přečíst, si prostě půjčím. Protože od toho knihovny jsou.

Ráda bych vás oslnila pohledem na poličky plné knih. 
Jenže žádné nemám.

Ráda bych vás zahlcovala fotkami toho, co mi přišlo, a rozplývala se nad sexy obálkami, které by mi zdobily nábytek.
Jenže mi balíky nechodí. Na svém blogovém Facebooku (*dáte mi lajk?*) vás akorát budu spamovat tím, co aktuálně čtu a co si o tom myslím!


Vy ale samozřejmě pokračujte v kupování všeho, co má stránky a písmenka. :) Jinak by se to přestalo vydávat, že...

A pochopitelně... Svých 22 knížek vám představím.
Bude to velmi rychlé, slibuji.
Ale všechny jsou skvělé, za to ručím.


Tadáááá.
4x Odkaz dračích jezdců. 7x Harry Potter. Malý princ. První díl Hunger Games. První díl Hraničářova učně. 3x Mistborn. A čtyři další od Sandersona. Já, poutník.
Víc toho doma nemám. :)

Ale až ty své prázdné poličky jednou zase naplním, budu s klidem v duši moci říct, že celý jejich obsah nekonečně zbožňuji. A přesně tak to má být.

10 komentářů:

  1. Konečně někdo, kdo chodí taky do knihovny! :-) Asi tak před sto lety jsem taky knihy nakupovala, ale záhy je nebylo doma kam dávat. Teď si knížky výhradně půjčuji a poté si koupím pouze ty, které mě zaujmou natolik, že jim ještě doma nějaké místečko najdu. Za loňský rok jsem přečetla přes 70 knih a znovu bych si jich přečetla tak 10...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem v knihovně pořád. :)
      Kdybych si měla kupovat každou knížku, kterou přečtu, asi by mi nezbylo ani na rohlíky. Takže to dělám úplně stejně. Mám svůj seznam knižních dobrot a z něj velmi precizně vybírám. :)

      Vymazat
    2. Já jsem taky v knihovně pečená vařená :-D I když si teda občas nějakou knihu koupím. Ale i kdybych svoji knihovnu smrskla jen na ty nejmilovanější knihy, do 22 svazků se nevlezu ani náhodou, klobouk dolů! :-) A navíc mě pohled na vyrovnané knihy na poličkách záhadně uklidňuje a to si zkrátka nedám vzít :-)

      Vymazat
    3. Tak to jsem ráda!
      Potkávám tam lidi, co pravidelně zabírají mé oblíbené křesílko. Asi si na něj udělám cedulku "reserve". :)

      Ono se těch 22 svazků rzšíří. Třeba o Píseň ledu a ohně a zbytek Sandersona. Je to jen startovní pozice. :D

      Vymazat
  2. Já to mám tak nějak naopak. :D Strašně dlouho jsem chodila jen a jen do knihovny a většinou když jsem si nějakou knihu koupila, tak jsem ji stejně nepřečetla, ty z knihovny totiž dostávaly přednost. Jenže pak jsem začala blogovat, začala jsem jako dárky požadovat knihy, případně jsem za ně utratila našetřené kapesné. A prostě jsem objevila, jak je to pro mě příjemný pocit ty knížky doma mít, samozřejmě jsem je i začala číst, proto na knížky z knihovny nezbyl čas. :D Navíc jak jsem teď na koleji, vyhovuje mi mít svoje vlastní knížky ke čtení. Do knihovny jdu prakticky jen pro povinnou. :D Také je tu fakt, že čím dál víc čtu v angličtině a to si v knihovně holt nepůjčím. :D :) Nicméně chápu i tvůj přístup. Sama mám doma knihy, kterých bych se ráda zbavila, asi se inspiruji u tebe a nějak je rozdám. Plus kdybych si teď sama nevydělávala na brigádě peníze, které si můžu nechat pro svou vlastní potřebu, určitě bych si ty knihy nemohla tolik dovolit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, jak vyčerpávající komentář! :D Díky za něj.

      Možná je můj postoj jen jako nějaká obrana, že na velké nakupování knížek prostě nemám. Chuť mít doma knížky samozřejmě byla, proto jsem se ke každému recenznímu výtisku chovala s patřičnou úctou. Ale asi to nebylo dost. Potřebuju mít u sebe jen ty, které jsou fakt výborné, no. Zbytek jen zabíral místečko.

      Na koleji jsem taky. A objevila jsem kouzlo MZK a prezenčních výpůjček do studovny. Trávím tam hodně času. :)

      Vymazat
  3. Chodím do knihovny a nakupuju. :D Ale ve slevách. A hodně kupuju teda dětské knihy, které mě baví, a říkám si, že ty knížky kupuju pro své zatím nenarozené potomky.
    S mužem jsme se shodli, že nebudeme mít obývák, že budeme mít knihovnu a tam budeme brát návštěvy. :D
    Ale jinak jo, taky přemýšlím nad tím, že se nějakých knih zbavím. Někdy. Možná. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když budete mít knihovnu s knihami, které milujete, bude to ještě krásnější. Každý pozná několikrát čtenou knihu. :)
      A slabost pro dětské příběhy mám taky. ^^

      Vymazat
  4. Ti, co me neznaji, a videli by jen mou knihovnu, by si pravdepodobne rekli, ze toho teda moc nenactu... No. Meli by pravdu. Podle meho nazoru taky ctu malo a nevim, jestli jsem ten spravny knihomol! :D

    Ne, ted vazne. Nenavidim blogy, kde se nekdo, kdo precte 20 knizek za rok, chlubi tim jaky je knihomol a ma tam clanky ala unpacking 29321254 :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na unboxingy jsem nenarážela! :D Do takové debaty, která se recykluje týden co týden, nechci. Radši. (A teď bych mohla vypadat jako závistivý ušák...)

      Vymazat

About Us

Recent

Random